شرکت طب یاران آذین مهر سراب

02146291158

09144313054

کارخانه: تبریز، سراب- کیلومتر 3 جاده اردبیل

دفتر مرکزی:تهران صادقیه ، ستارخان ، برج نگین

 

سبد خرید

بهساز خاک کمپوست آذین کود

دسته بندی پروژه ها

تهران – صادقیه ستارخان پاساژ نگین

azinkood@gmail.com

۰۲۱۴۶۲۹۱۱۵۸

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16 پنجشنبه 8 تا 13

بهساز خاک کمپوست آذین کود

بهساز خاک کمپوست :

کود کمپوست از تجزیه میکروبی بقایای آلی (اعم از زائدات کشاورزی و شهری) در شرایط تهویه و دمای مناسب حاصل می شود. عمل کمپوست­سازی یک فرآیند بیولوژیکی تجزیه و تغییر شکل مواد آلی می­باشد که به وسیله گروهی از میکروارگانیسم­ها مثل قارچ­ها، باکتری­ها و اکتینومیست­ ها در دمای مزوفیلی و ترموفیلی، رطوبت مناسب و اکسیژن­دهی متناوب انجام شده و در حین تشکیل به دلیل تولید آنتی بیوتیک­ها، بالا رفتن دما و حذف بیماری زا­ها عمل پاستوریزاسیون نسبی نیز انجام می­گیرد .

كمپوست داراي درصد زيادي هوموس است. هوموس اصلاح كننده خاك بوده و باعث بهبود شرايط زیستی و عملكرد جانداران خاك مي­شود. نكته مهم اينكه هوموس حاوي مقدار زيادي مواد نیتروژنی مي­باشد كه بتدريج در خاك آزاد شده و در اختيار گياه قرار مي­گيرد. کمپوست منبع ارزشمندی برای تامین ماده آلی مورد نیاز اغلب خاک­های کشاورزی می­باشد .

کمپوست تولید شده از انواع پسماندها، فضولات و بقایای آلی را می توان برای انواع خاک­ها و محصولات مختلف مورد استفاده قرار داد، اما میزان مصرف نیز در این میان بسیار حائز اهمیت می­باشد. میزان مصرف کودهای آلی بر اساس نوع محصول، نوع خاک، نوع کمپوست در دسترس و شرایط اقلیمی محل مورد استفاده، می­تواند متفاوت باشد .

نوع محصول: نوع محصول مورد نظر یکی از مهم ترین فاکتورها در تعیین میزان کمپوست مصرفی می­باشد. در این مورد باید به میزان عناصر مصرفی مورد نیاز برای کشت محصول توجه کرد و مقدار کمپوست مصرفی باید به گونه­ای باشد که به جوانه­زنی بذر آسیب نرساند .

نوع خاک: اضافه کردن کودهای آلی به خاک­هایی با بافت سنگین، میزان تخلخل خاک را افزایش داده، موجب افزایش در نفوذپذیری خاک می­شود و اگر بافت خاک شنی و سبک باشد کودهای آلی موجب افزایش قابلیت نگه­داری آب در خاک شده، میزان استفاده از آب را کاهش می­دهد. به طور کلی میزان استفاده از کمپوست­ها در خاک، با توجه به بافت خاک، شیب زمین و سطح آب زیر زمینی متفاوت است  .

اقلیم: در مناطقی که میزان بارندگی در آن­ها به طور متوسط حدود 1250 میلی­متر در سال می­باشد، مقدار کمپوست مصرفی در حدود 5/12 تن در هکتار توصیه شده است و در مناطق کم باران با متوسط بارندگی 500 میلی­متر در سال، پنج تن در هکتار و در دیمزارها 5/2 تن در هکتار توصیه شده است  .

جهت خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید 🙂

تعريف كمپوست

گرچه تعاريف مختلفي در مورد كمپوست آمده است اما هيچ تعريف جامعي كه مورد قبول همگان باشد، وجود ندارد. كمپوست از كلمه لاتين Compositus به معناي مخلوط و يا مركب اقتباس گرديده و با عبارات زير تعريف شده است :

– تجزيه مواد آلي نامتجانس كه به وسيله ميكروارگانيسم‌هاي مختلف در حضور رطوبت و گرما در محيط هوازي صورت مي‌گيرد.

– يك فاز بيولوژيكي و تغيير شکل بقایای آلی است كه توسط ميكروارگانيسم‌هاي هوازي در داخل توده انجام گرفته و حرارتي حدود 75-65 °C توليد مي‌نمايد.

– يك فرآيند بيولوژيكي است كه مواد آلي را در شرايط ويژه‌اي به مواد پايداري چون هوموس و غيره تبديل مي‌نمايد. چنانچه مواد آلي به جز پلاستيك، چرم و لاستيك از زباله‌هاي شهري جدا شده و در معرض تجزيه ميكروبي (هوازي) قرار گيرند، مواد باقيمانده پس از فعاليت ميكروبي تجزيه شده و تركيب كمپوست، هوموس يا كود آلي ناميده مي‌شود .

– كمپوست شدن، تجزيه‌ بيولوژيكي و تغییر شکل مواد آلي در شرايط ويژه‌اي از لحاظ وجود رطوبت و هواي لازم براي فعاليت بيولوژيكي است كه با توليد حرارت (شرايط ترموفيليك يا گرمازا) محصول نهايي تثبيت گرديده و عاري از عوامل بيماري­زا و تخم گياهان مي­شود. به­طوري­كه اين محصول هوموسي ‌شكل، سبب جذب حشرات نشده و بدون هيچگونه مزاحمتي مي‌توان آن را حمل و ذخيره نموده و از آن بطور مطلوب، هم به عنوان بهبود دهنده خاك و هم براي بهبود رشد گياهان استفاده كرد. يادآور مي­شود كه درجه حرارت لازم براي نابودي تخم گياهان و غيرفعال كردن عوامل بيماري‌زا عموماً مي‌بايست بيش از 45 درجه باشد .

– كمپوست محصول يك فرآيند بيولوژيكي تجزيه و تغيير شكل مواد آلي است كه توسط تعداد كثيري از ميكروارگانيسم‌هاي هوازي در داخل توده زباله و در مجاورت حرارت، رطوبت و اكسيژن انجام مي‌گيرد. با ايجاد 60 تا 70 °C گرما و تشكيل آنتي‌بيوتيك‌ها در حين تخمير، عمل پاستوريزاسيون انجام گرفته و عوامل بيماري‌زا و بذر علف­هاي هرز از بين مي‌روند .

كمپوست خوب به رنگ قهوه‌اي بوده و قسمت اعظم آن از مواد هوموسي تشكيل شده است. يك كمپوست خوب بايد بهداشتي و فاقد بوهاي آزاردهنده بوده و فاقد موجودات بيماري‌زا و بذور علف‌هاي هرز باشد .

 

تاريخچه تهيه كمپوست :

در تهيه كود كمپوست، چيني‌ها از جمله مللي بودند كه 4000 سال قبل، از مواد زايد گياهي و انساني كود مناسبي تهيه كرده و آن را براي حاصلخيزي خاك مورد استفاده قرار مي‌داده‌اند. از آن به بعد استفاده از مواد زايد در كشورهاي مختلف، يك كار اساسي در زراعت محسوب شد. اولين آزمايش‌هاي عملي كمپوست طي سال‌هاي1926 تا 1941 توسط واكسمن و همكاران او انجام گرديد (واکسمن و کوردون، 1938، 1939، 1939 و 1939). از ميان دانشمندان متعددي كه در كشورهاي مختلف جهان تحقيقات زيادي در زمينه كمپوست و يا اصولاً استفاده از مواد آلي زباله‌هاي شهري انجام دادند، نام گوتاس براي اغلب متخصصان اين رشته بسيار آشناست. او از سال1950 تا 1952 تحقيقات دامنه‌داري در مورد كمپوست انجام داده كه قابل توجه است. در سال‌هاي اخير از عمليات مكانيزه كردن كمپوست در اروپا و آمريكا نتايج بسياري گرفته شده كه هم‌اكنون مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بكاري در ايتاليا و فرازر در آمريكا ابداعاتي در اين زمينه انجام داده‌اند كه به نام خود ايشان ثبت گرديد . سيستم دانو در دانمارك و سپس روش استفاده از سيلوهاي تهيه كمپوست به نام تانك در اين كشور توسعه يافت. به هرحال ادامه تحقيقات و عمليات اجرايي در زمينه تهيه كمپوست در حدي انجام گرفت كه در سال 1975 تعداد كارخانه‌هاي كمپوست در اروپا بيشتر از 200 عدد گزارش شده است .

در ايران استفاده از مواد زايد گياهي و انساني از روزگاران گذشته براي كشاورزان و روستاها بسيار معمول بوده است. از اين ميان زارعان يزدي و اصفهاني بر ارزش فوق العاده اين مواد در ازدياد محصول كاملا آگاه بوده ­اند. 

 

سابقه تبديل زباله به كود آلي در ايران بطور خلاصه عبارت است از :

 

  • 1348، تاسيس كارخانه تبديل زباله به كود در اصفهان. اين كارخانه تا سال 1368 كار مي‌كرد.
  • 1351، تاسيس كارخانه كودآلي اصفهان به ظرفيت 500 تن در روز. اين كارخانه هم اكنون در حال بهره‌برداري است.
  • 1378، تاسيس كارخانه كمپوست مشهد با ظرفيت 500 تن در روز. اين كارخانه هنوز نتوانسته به ظرفيت اسمي خود برسد.
  • 1378، تاسيس كارخانه 1000 تني كمپوست تهران. اين كارخانه فعلاً با ظرفيت صد تن در روز كار مي‌كند.
  • 1381، تاسيس كارخانه كمپوست رشت به ظرفيت 500 تن در روز. اين كارخانه هنوز مراحل بهره‌برداري آزمايشي خود را مي‌گذراند.
  • 1381، تاسيس كارخانه كمپوست تبريز به ظرفيت 500 تن در روز.
  • كارخانه كمپوست كرج با ظرفيت 500 تن در روز.
  • توليد كمپوست در كرمانشاه كم و بيش در جريان است.
  • در بابل كارخانه كمپوست با ظرفيت 120 تن در روز احداث شد .

 در سال 1392 شرکت طب یاران آذین مهر سراب با ورود به عرصه تولید کود ورمی کمپوست با برند تجاری مهر آذین کود ، شروع بکار نمود .

ارائه شده توسط :
Dr arash hemmati
Dr. Arash Hemati
production manager

تنظیم مقاله : سارا سرداری

بارگزاری و ارسال به سایت : و . باسلیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *